zaterdag 5 juni 2010

AARDEN


Zodra de schemer invalt klap ik mijn boek dicht en sta op. 'Tijd om weer iets te doen, Lila!' De hele dag was het te warm om te werken. Tientallen planten en plantjes wachten echter op een plek in mijn tuin. Vanaf gistermiddag ben ik bezig geweest met inslaan. Roze, paars en wit bloeiende planten kocht ik, tassen vol sleepte ik mee op de fiets. Een vrolijk gezicht moet dat geweest zijn, mijn fietstassen uitpuilend van de bloemen en planten, de tas om mijn schouder evenzo!

Ik kijk om me heen en bedenk mijn werk-volgorde. Voordat ik ga planten, zal ik eerst onkruid moeten verwijderen. Hele bossen Zevenblad scheur ik uit de grond. 'Grrutsj, grrutsj', met genoegen trek ik er het leven uit. De tuin schreeuwt om aandacht, nou, dan krijgt ie aandacht! Na deze moordpartij ziet het er weer een stuk meer uit als …. als tuin. Dan ga ik planten. Met mijn handen wroet ik door de aarde in de borders en in de grote potten. Gooi arme grond in de Kliko en pik eerst piepkleine ontluikende plantjes uit de potten. Plantjes van vorig jaar zijn dat. Die geef ik een plek in verse aarde.

Als alle planten een plek hebben, vul ik de vijver bij met water. Eigenlijk staat het veel te vol met riet en Lisdoddes, zie ik. De Lelies vallen weg, blijven achter in de groei. Dus eigenlijk moet ik riet steken, maar daar heb ik nu geen zin meer in. 'Het is mooi geweest. Laat de Doddes eerst maar bloeien, daarna kunnen we steken', stel ik vast.

Rond half elf ben ik klaar. Op de tuintafel staat een nieuwe lantaarn. Ook die kocht ik vandaag. Ik ontsteek een kaars, schenk me een kop groene Chinese thee in en kijk mijn tuin door. Het is goed zo, weer. Het is weer goed. Ik ben weer terug op aarde.

4 opmerkingen: